FacebookTwitterVKontakteПідписатися на RSS

Розвиток творчих здібностей дітей засобами позакласної роботи

У кожній людині сонце. Тільки дайте йому світити.

Сократ

Сучасне українське суспільство потребує людей творчих, активних, неординарно мислячих, які здатні нестандартно вирішувати поставлені завдання та на основі критичного аналізу ситуації формулювати нові перспективні задачі. Розвиток сучасної освіти передбачає обов'язкове впровадження в навчально-виховний процес нових форм і методів роботи з учнями в позаурочний час, підтримку талановитої та обдарованої молоді.

Для сучасної стратегії розвитку національної школи характерним є зростання уваги до особистості школяра, максимального розкриття його обдарування, інтелектуального розвитку, що забезпечує пріоритетність розвитку творчих рис.

У державних документах про діяльність середніх загальноосвітніх закладів підкреслюється, що вирішення проблеми формування творчої особистості, розвиток здібностей та обдарувань юного громадянина значною мірою залежить від учителя, творча діяльність якого стає міцним засобом формування і розвитку здібностей та обдарованості школярів.

Заступником директора з виховної роботи Руськополянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 я працюю 18 років. Це дало мені змогу побачити наскільки талановиті мої учні, зрозуміти, наскільки велике їхнє бажання розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Я переконана, що вчитель – це творець, який гармонійно поєднує ремесло і творчість: нестандартність роботи, артистизм, поетичність мови, талант у спілкуванні з дітьми.

Навчаючись у рідній школі, я мріяла про те, щоб сірі шкільні будні розфарбувати в яскраві кольори веселки, перетворити навчальний заклад в школу радості. Тому, ставши вчителем, працювала над реалізацією проблемної теми «Розвиток творчих здібностей дітей засобами позакласної роботи». І сьогодні я можу сказати: «Моя мрія здійснилась».

У школі при учнівському парламенті діє комісія в справах дозвілля. Вона складається з кількох секторів: культмасового, художнього та спортивного. Я координую роботу культмасового сектора.

Велику увагу приділяю формуванню духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських цінностей шляхом залучення до культурних надбань людства. Не обмежуюсь спілкуванням з учнями на уроці, а надаю належну увагу позакласним заходам, організовуючи тематичні вечори, літературно-музичні композиції, родинні свята, усні журнали, диспути, вікторини, ігри, заочні мандрівки, зустрічі з цікавими людьми, КВК. Ці заходи дають можливість прилучити вихованців до світу поезії, театру, музики, живопису.

Вони всі різні за характерами, зовнішнім виглядом, віком і навіть віросповіданням. Інколи з ними досить важко. Але всі вони небайдужі, веселі, дружні, завзяті, енергійні. Вони – члени студії естрадних мініатюр «Веселка», роботою якої я керую.

Створити сприятливі умови для збереження добровільного партнерства і творчої співпраці школярів і вчителя, розвивати творчий потенціал учнів через проведення КТС, забезпечувати педагогічне керівництво та вплив на дозвіллєву сферу підлітків, виховувати в учнів активну життєву позицію, розвивати лідерські якості – ось мета діяльності студії «Веселка». Без участі юних артистів не відбувається жодне загальношкільне свято, вони активні учасники сільської самодіяльності, добре їх знають і шефи СТОВ «Зоря», д/у «Берізка».

Найважливішим засобом розвитку творчої особистості, її життєвої компетентності, на мій погляд, є діяльність: навчити і виховати можна лише в дії. Заняття гуртка - це співтворчість вчителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного.

Працюючи з учнями в позаурочний час, використовую такі способи і методи стимулювання творчої активності, як створення сприятливої атмосфери спілкування; забезпечення привабливого творчого характеру діяльності; чітке визначення мети і кінцевих результатів роботи, способів її оцінювання; спонукання до генерування оригінальних ідей; залучення учнів у процес планування мети і поточних завдань творчого об'єднання; повага, довіра, визнання й подяка за досягнуті результати.

У роботі гуртка застосовується комплекс методів: словесні, наочні, практичні. Види діяльності: ігрові, репродуктивні, продуктивні. Робота студії побудована за проектною педагогічною технологією. Разом з тим використовуються інтерактивні та інформаційно-комунікаційні технології, технологія «створення ситуації успіху». Отже, у процес гурткових занять закладено розвивальні методики: нові знання подаються як традиційно, так і у вигляді проблемних ситуацій. На заняттях, окрім роботи над підготовкою до свят, конкурсів, вечорів відпочинку проводяться бесіди про мистецтво, традиції, методи і форми національної сценічної майстерності, спільні перегляди і обговорення спектаклів, фільмів, відвідування драматичного театру. Практичне знайомство зі сценічною дією відбувається через систему творчих ігор, спрямованих на розвиток психомоторних, естетичних та творчих здібностей вихованців, імпровізацій, етюдів, близьких до життєвого досвіду гуртківців. Етюди-імпровізації навчального характеру проводяться не тільки на початковій стадії циклу, а й пізніше – або ж паралельно з роботою над сценарієм, або в самому процесі репетицій. Навчальні етюди можуть бути непоганою емоційною розрядкою, сприяти підвищенню творчої активності, загального тонусу роботи. Необхідною ланкою є обговорення етюдів, що виховує у дітей зацікавлення роботою товаришів, самокритичність, формує критерії оцінки якості роботи.

В чому ж секрет успіху моїх вихованців? Успіх розпочинається з клопіткої щоденної, але самостійної роботи. Необхідно, щоб підлітки відчули, що вони несуть повну відповідальність за виконання завдання. Планують вихованці свою роботу ретельно, вчаться працювати на основі взаємоповаги, взаєморозуміння. Для планування роботи використовують такі форми роботи, як засідання за круглим столом «Творчі справи, які ми обираємо», захист найкращого проекту плану роботи студії, аукціон ідей, операція «Творчий пошук», конкурс на модель вечора відпочинку, збір-розмова «Проведення КТС».

Цінним в роботі підлітків є те, що вони постійно враховують побажання і пропозиції учнів школи, вивчають думку шкільної громадськості, підтримують міцний зв’язок з членами культмасових секторів кожного класу. Проводять прес-опитування учнів старшокласників «Яким я хочу бачити шкільний вечір відпочинку», анкету-скарбничку «Думаю, мрію, пропоную», ділові ігри «Свято в школі очима дітей», «Щоб було всім весело», засідання за круглим столом «Нові форми проведення відпочинку учнів». Це дає можливість залучити до активної творчої діяльності не лише членів студії, а майже всіх учнів школи. Тому і проходять шкільні свята цікаво, весело, яскраво.

А головне, що діти уміють фантазувати, творити, вражати своєю неординарністю. Якщо в школі проходить осінній ярмарок, то тут можна побачити і сучасних героїв, і героїв класичних творів, дивуватись різнобарвності костюмів, милуватись естетичним смаком, насолоджуватись українським гумором, а інколи зіткнутись з діловим хистом юних підприємців.

День вчителя – це день приємних сюрпризів. Свято розпочинається ще звечора, коли після 16.00 години учні таємно готують школу до зустрічі вчителів. Це і алея квітів, яка веде до учительської, і святкові вітання, які супроводжують педагогів від воріт до кожного класу, і особливі сувеніри, які діти виготовили власноруч.

Є в учнів студії і «екзаменаційні роботи», які вони виконують один раз в семестр: І семестр – «Осінній бал», ІІ семестр – «Свято закоханих». Проведення цих свят – це своєрідний іспит на самостійність. При підготовці даних заходів підлітки самостійно пишуть сценарій, проводять репетиції, готують декорації. Намагаються зробити свято своєрідним і незвичайним.

В ході підготовки до проведення виховного заходу члени студії об’єднуються в творчі групи, які працюють в бібліотеках, використовують ІКТ, знайомляться з цікавими людьми, вивчають історію школи, села. Потім зібрані матеріали систематизуються, розпочинається робота над створенням сценарію. Доручення в студії виконують підлітки за бажанням. Умовно всіх членів можна розподілити на мікрогрупи: сценаристи, ведучі, актори, співаки, музиканти, декламатори, танцюристи, візажисти, декоратори.

Відмінною рисою роботи студії є те, що вихованці тісно співпрацюють з членами інших гуртків за інтересами: «Фольклор та етнографія народу України», «Хай в серці кожної дитини живе любов до України», «Джура», «ДЮП», «Турбота». Так народжуються спільні проекти: ток-шоу «Точка зору», конкурс «Міс весна», турнір «Майбутній захисник Вітчизни», виступ агітбригади «Надзвичайна ситуація», реквієм «Голгофа голодної смерті», новорічні віншування «На щастя, на здоров’я», шоу-програма «Повір у себе».

Гуртківці систематично беруть участь у підпроектах Ліги старшокласників. В цьому навчальному році підготували презентацію «Українське народне весілля» (підпроект «Народні та родинні традиції мого краю»).

Проведення позакласних заходів сприяє накопиченню дітьми знань про походження українського народу, родинні свята, обряди та звичаї. Розвиток творчих здібностей учнів здійснюється також під час засвоєння учнями українських народних обрядів та звичаїв, релігійних та родинних свят. Вихованці студії провели фольклорно-етнографічну експедицію та відтворили обряди, пов’язані зі створенням нової сім’ї, ознайомились з традиціями святкування Різдвяних свят на Черкащині. Були організовані заходи щодо популяризації народних обрядів. Традиційно відзначаються Різдвяні, Великодні свята, День Святого Миколая. Разом зі старшокласниками були проведені фольклорно-родинні свята «Андріївські вечорниці», «Українське народне весілля».

Члени студії «Веселка» неодноразово брали участь загальносільському конкурсі «Таланти твої, Руська Поляно», у районних та обласних фестивалях ДЮП, огляді-конкурсі учнівської художньої творчості «Грайливавеселка», фестивалі-конкурсі дитячої художньої творчості «Мистецький дивокрай Черкащини».

Дякуючи творчій співпраці, шкільна команда «Надзвичайна ситуація» чотири рази ставала лауреатом обласного етапу фестивалю дружин юних пожежних. Кращі творчі доробки систематизовано в посібнику «Завжди пам’ятайте - щодня, щогодини: життя - найцінніше, що є у людини». Вихованці студії за авторськими сценаріями створили кілька відеороликів для учнів школи з метою збереження життя та здоров’я дітей.

Стрєльнік Віктор став учасником обласного фестивалю-конкурсу дитячо-юнацької творчості «Козацький шлях» в номінації «Читці-декламатори» (2015 рік) та здобув І місце в районному фестивалі-конкурсі дитячої художньої творчості «Мистецький дивокрай Черкащини» (2016 рік).

У 2013 році члени гуртка підготували інсценізацію уривка із драми Т. Г. Шевченка «Назар Стодоля» та продемонстрували високий літературно-художній рівень читання, дотримання техніки декламування. У 2014 - інсценізацію уривка із роману О. Іваненко «Тарасові шляхи» та художнє читання листів Т. Г. Шевченка на батьківщину і стали лауреатами районного огляду «Грайливавеселка».

На шкільній сцені ожили герої творів І.С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я», М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», М Старицького «За двома зайцями», «Оборона Буші», О. Коломійця «Фараони», Остапа Вишні «Зенітка».

Юні актори вміють і відпочивати. Стало доброю традицією проводити в тісному колі день здоров’я, день іменинника, день відкритих дверей «Запрошуємо на гостину» (коло спілкування з членами гуртків за інтересами), спільні екскурсії.

Як показала практика, студія естрадних мініатюр «Веселка» – це ще один щабель у вихованні лідера. Адже навіть після закінчення школи випускники студії є активними учасниками команд КВК у вузах, художньої самодіяльності. А для Гнідаш Марини дитяче захоплення стало професією: вона диктор українського телебачення.

Приємно, що мої вихованці не забувають рідну школу і після закінчення. Намагаються щорічно приходити в гості, проводять зустрічі з теперішніми учнями.

Пам’ятають дорогу і до оселі педагогів: щороку вітають з Різдвяними святами, веселять дім піснями, жартами, зігрівають серце приємними спогадами, радують вчителів своєю міцною дружбою, що пронесли через роки.

Кiлькiсть переглядiв: 1848

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.